Naše oblíbená videa

Často se mě ptáte, na jaká videa v angličtině se doma díváme. Na internetu je nepřeberná nabídka a není lehké se v ní zorientovat. Na první pohled by se mohlo zdát, že základním předpokladem je, aby se to dítěti líbilo a aby to „mluvilo anglicky“. Samozřejmě, pokud chcete jen dítě pasivně posadit před video s tím, že se zabaví a vám se dostane několik vytoužených minut, kdy se mu nemusíte intenzivně věnovat (kdo by to nepotřeboval?), pak mu můžete pustit cokoli, co je pro vás oba přijatelné. Pokud ale chcete, aby se dítě z videa něco málo aktivně naučilo, tak uvedený předpoklad neplatí.


Za dobu fungování tohoto blogu jsem už sama strávila slušnou dávku času hledáním vhodných videí pro Máju. Ty, které jsme si obě oblíbily a které mi přijdou jako vhodné, by se ale daly na prstech rukou počítat. Hlavní roli při výběru pro mě hraje samozřejmě srozumitelnost děje pro naši věkovou kategorii (Máje budou tři roky a videopříběhy sleduje cca od dvou let), styl komunikace jednotlivých postaviček a grafika. Zcela zásadní faktory, kterými se při výběru videa řídím, jsou následující:

Jak to vlastně s videem, příp. aplikacemi a osvojováním cizího jazyka je? Do jaké míry dokážou ovlivnit schopnost dětí se cizí jazyk učit?

¨
Odpověď na tuto otázku bude pro mnohé zklamáním: řada psycholingvistických studií totiž potvrzuje, že cizí jazyk zprostředkovávaný skrze monitor či televizní obrazovku nemá na rozvoj cizojazyčných schopností dítěte (stejně jako jeho schopností v mateřském jazyce) téměř žádný vliv. Velmi zajímavé jsou výsledky výzkumu prof. Kuhlové, přední odbornice na výzkum vývoje řeči a sluchu u malých dětí. V rámci uvedeného výzkumu chtěla zjistit, jakou roli hraje v osvojování uvedených schopností fyzicky přítomný člověk a sociální interakce s ním. Zkoumané děti rozdělila do tří skupin. Zatímco jedna skupina dětí interagovala s živým člověkem, druhá s člověkem na televizní obrazovce, třetí byla vystavená audio nahrávce. Výsledek byl velmi zajímavý: skupiny dětí vystavené televiznímu a zvukovému záznamu nedokázaly na cizí zvuky reagovat a nedělaly v učení žádné pokroky. Znamená to tedy, že klíčovou roli v osvojování jazyka hraje sociální a lidský faktor, tedy interakce s živým člověkem. Podrobněji jsem o tomto výzkumu už psala zde.

Ale abych nebyla zas až tak pesimistická – pokud dítěti zajistíte dostatečnou reálnou interakci v cizím jazyce, pak pro ně video či hraní her na počítači může být příjemným zpestřením. Jistě jste si již všimli, že vaše děti dokážou i z těchto pasivních aktivit pochytit pár slovíček nebo obratů. Zkrátka, berte to jako příjemné zpestření pro obě strany, dítě se na chvíli zabaví a vy máte čas pro sebe. Samozřejmě i tady ale platí staré známé „všeho s mírou“. Americká asociace pediatrů doporučuje pouštět TV nebo počítač až po dokončeném druhém roce a vždy na max. dvě hodiny denně (to mně přijde přehnaně štědrá dávka; osobně se držím max. půl hodiny denně, pokud jsme zavření doma kvůli nemoci, dvakrát, maximálně třikrát půl hodinu).

Na co tedy doma koukáme? Tady je přehled našich nejoblíbenějších animovaných příběhů a videí:

Maisy Mouse
Myška Maisy je ze všech ohledů zcela jednoznačně nejúžasnější. Roztomilá grafika, jednoduchý děj a srozumitelný mužský vypravěč, který vhodně komentuje, co se právě odehrává. V příhodné chvíli klade otázky, aby se sám ujistil, jestli chápe, co se odehrává, a sám si na ně odpovídá. Dítě tak krásně provádí celým příběhem. Velké plus je, že se jednotlivé příběhy točí kolem témat, která jsou pro děti ve věku 2–4 let velmi atraktivní (návštěva doktora, školka, hra na hřišti, večerní rituál atp.), takže snadno zaujmou. Další obrovskou výhodou této série je, že – podobně jako Peppa Pig – je ve světě velmi populární a dá se pořídit celá řada souvisejících materiálů, především knížky, ale i omalovánky, sticker books, plyšové postavičky, hry apod. Postavičku tak můžete velmi snadno použít jako maskota, který dítě v začátcích s domácími cizojazyčnými hrátkami bude provázet.

Peppa Pig
Peppu Pig jsem nucena uvést hned na druhém místě, i když sama nejsem stoprocentně přesvědčena o její vhodnosti pro věkovou kategorii Máji. Příběhy i grafika se mi velmi líbí, ale jsou určeny spíše starším dětem, řekla bych tak od tří, spíše čtyř let dále. Mája na ni nedá ale dopustit, i přestože jsem si jistá, že některá témata ještě nechápe. Naučila se ale perfektně celou chrochtací znělku, tak k něčemu to bude. J


WOW English TV

WOW English TV je série úspěšných videopříběhů a písniček vyrobených zakladateli výukové metody a autory výukových materiálů Watts English, které jsou dnes hojně používané v českých i zahraničních mateřských a základních školách. Výhodou těchto videí je, že jsou natočená rodilým mluvčím, který dokáže malé děti hodně zaujmout. Videa jsou výuková, určená pro nerodilé mluvčí. Mohou tak působit lehce nepřirozeně, hlavní hrdina Steve některé věci opakuje dokola a přehnaně zřetelně. Mája se na Steva (říká mu „pán“) dívá ráda a je pravda, že při nich nejvíce interaguje. Steve totiž děti neustále vybízí k opakování nebo napodobování.

Betty Sheep

Betty Sheep je zatím drobná série (zatím 5 příběhů) o ovečce Betty, určená těm nejmenším nerodilým mluvčím, kteří s angličtinou začínají. Je to relativně zdařilá série z produkce jazykové školy Kids&Us, jak po grafické stránce, tak po stránce příběhu. I tady platí, že se jedná o výukové video s příběhem, jazyk je tedy tomu přizpůsobený a je výrazně zjednodušený. Příběh také vychází z opakování slovní zásoby a jednotlivých obratů.

Nově jsme také začaly sledovat animované ztvárnění knížek, které doma máme nebo videa s předčítáním samotnými autory. Je to skvělý způsob, jak zpestřit četbu v cizím jazyce, jak příběh oživit a prohloubit jeho porozumění. Jeho velkou výhodou je, že už dítě příběh zná, ví tedy, jak se bude vyvíjet a nemusí se tolik soustředit na jeho celkové pochopení. Podobně to můžete zkusit i vy, zkuste si na YouTube dohledat animovanou podobu knížek, které máte doma. U kvalitních titulů jsou často k dispozici i videa, na kterých knihu předčítá samotný autor.
Momentálně máme oblíbená tato videa:


Goldilocs and the Three Bears
Tato pohádka se u nás doma zabydlela v podobě úžasné knížky v kostce, kterou můžu jen doporučit.
Na roztomilou animaci i s písničkami Mája – stejně jako na knížku – nedá dopustit.



We’re Going on a Bear Hunt

Tento příběh od slavného autora Michaela Rosena před dvěma lety oslavila 25. výročí. Podrobněji jsem už o ní psala tady.
Video se samotným autorem Mája zbožňuje a nejraději má pasáž o bahně, které čvachtá „squelch – squerch“.

Super Simple Draw
Tuto novou sérii od Super Simple Learn zatím s Májou nesledujeme, ale mám ji připravenou, až trochu povyroste. Pro starší děti mi totiž přijde jako naprosto ideální: děti se pomocí jednoduchého návodu učí kreslit obrázky. Vnímají tak cizí jazyk na pozadí a u toho si ještě malují. Skvělé propojení několika činností. Věděli jste, že čmárání a malování prospívákoncentraci a paměti?

A co vy a vaše oblíbené animované příběhy nebo videa v cizím jazyce?
Podělte se s námi o ně!



Štítky: